Detoxifierea de iarna a organismului

Detoxifierea de iarna a organismului cu consumul de legume si fructe crude. 

Odată cu sosirea sezonului rece, suprafaţa corporală expusă la radiaţiile ultraviolete care ne ajuta să sintetizăm vitamina D3 forma activă a vitaminei D, va scădea foarte mult, de aceea este recomandat să începem să luam un supliment de vitamina D3 până la primavară şi să mâncăm mai multe brânzeturi, lactate, ouă, carne şi în special carnea de peşte care este bogată in vitaminele liposolubile si acizii graşi omega care nu se depun pe artere, ci din contră le curăţă de grăsimile grele saturate. De asemenea, trebuie să mâncăm alimente cât mai uşoare pentru că ficatul nu poate să le tolereze şi să dezintoxice organismul aşa cum o făcea primăvara sau vara. Dacă se încarcă cu toxine, organismul va fi mai vulnerabil la îmbolnăviri si va fi o ţintă pentru microbi. Pe fondul slăbirii organismului, nasul se va înfunda, vor începe lipersecreţiile de mucus, pielea va prelua toate toxinele ce nu se mai pot elibera datorită activităţii încetinite a ficatului şi vor apărea tot felul de erupţii cutanate sau bolile eruptive de tipul varicelă, zona zoster sau alte erupţii herpetice precum rujeola, rubeola care se pot preveni prin vaccinări.

Din punct de vedere emoţional, toamna apare sentimentul de tristeţe,melancolie că va veni o lungă perioadă de frig, ceea ce fomează excesul energetic de pe plămâni care pot deveni vulnerabili la îmbolnăviri. De aceea, toamna-iarna caracterul răcelilor are aspect de sindroame diareice, cu scaune abundente sau dimpotrivă constipaţie, nas înfundat, cataruri (inflamaţii) însoţite de secreţii abundente şi tuse trenantă. Din nefericire, scăderea energetică de pe meridian poate fi resimţită şi ca o stare de nerăbdare, de mâniere uşoară, supărare, de aceea trebuie să avem mare grijă în această perioadă să ne energizăm ficatul cu alimente acre, uşoare, în stare cât mai proaspătă, fără a fi prea mult şi prea complex pregătite. Stările de nemulţumire care predomină în această perioadă pot produce vasoconstricţie (reducerea afluxului de sânge) pe microcirculţie şi organele cele mai afectate de aceste stări sunt: splina, pancreasul, plamânul, colonul şi stomacul, care pot duce la depresia imunologică, diabet, ulcere şi cel mai grav la cancer.

Înaintând si mai mult spre iarnă, vremea se răceşte şi temperaturile scad, iar energia de pe rinichi nu primeşte un aportul necesar, de aceea cei care au un flux scăzut pe rinichi fie native, fie dobândită pe parcursul vieţii, suferă mai mult în această perioadă de dureri articulare şi osoase.

De asemenea, in această perioadă nu ar trebui să mâncăm prea sărat, pentru că sarea energizează şi mai mult energia pe rinichi şi afectează foarte mult persoanele care suferă cu tensiunea. Tot în această perioadă ar trebui consumate cantităţi mari de radăcinoase precum morcovii, telină, pătrunjel, păstârnac, cartofi, chimen, sfeclă rosie, ridichii, dovleci, vinete etc. pentru ca ele cresc energia pe rinichi si îi ajută la buna funcţionare a organismului pe timpul sezonului rece.

Prin perioada de detoxifiere din toamna-iarna, organismul se curătă de toxinele acumulate în timpul anului şi se pregăteşte intens pentru perioada sărbătorilor unde vom consuma în cantităţi mari produse tradiţionale din carne. Un alt beneficiu al detoxifierii în această perioadă este eliminarea  celulelor canceroase, privarea de proteine fiind cel mai puternic citostatic natural impotriva cancerului.

În următoarele rânduri voi explica beneficiile consumului produselor benefice pentru detoxifierea organismului în această perioadă:

Morcovul – are cantităţi mari de vitamina A şi sunt o sursă excelentă de vitamina B1, B2, B6, precum şi Fe, Ca, Mg (fier, calciu, fosfor, magneziu) etc, detroză, de aceea este ca un tonic revitalizant, întăreşte imunitatea, factor de creştere, fiind un reglator al intestinului (antidiareic în sfera fiartă şi laxativ în stare crudă), antiputrid, cicatrizant intestinal, depurativ, fluidizant biliar, pectoral, favorizează lactaţia, vermifug şi întinerar tisular şi cutanat.

Ţelina – conţine pe lângă vitaminele A, B, C şi minerale Fe, Ca, Mg (fier, calciu, fosfor, magneziu) etc, o esenţă (anhidrină sedanomică), colină, tirezină, glutamină etc, de aceea este ca un fel de tonic general şi nervos, aperitiv, remineralizant răcelilor, antiscorbutică, antipaludică, antireumatismal, drenor pulmonar şi hepatic, diuretic, stimulator asupra renalelor, remediu împotriva obezităţii.

Pătrunjelul radacină – este foarte bogat în vitamina C (de patru ori mai mult ca portocala) şi o cantitate însemnată de fier, este de asemenea un pricipal estrogenic natural în anemii, lipsă de apetit, paraziţi intestinali, nervozitate, stări canceroase, stimuleză funcţia tiroidiană, îmbunătăţeşte funcţionarea plămânilor, stomacului, vezicii urinare, uterului, rinichilor şi curăţă organismul de toxine.

Păstârnacul – este bogat în vitaminele din grupul B, provitamina A, vitamina C, săruri minerale precum potasiu, fosfor şi calciu, hidraţi de carbon, proteine, fibre alimentare. Păstârnacul are proprietăţi diuretice, depurative, ajută la eliminarea toxinelor din organism, vindecă reumatismul şi reglează ciclul menstrual, curaţă sângele, este un excelent drenor al ficatului şi rinichilor, tonic pentru inimă şi plămâni. Se recomandă în curele de slăbit, contra anemiei şi asteniei, cât şi persoanelor aflate în perioada de convalescenţă, datorită proprietăţilor sale nutritive.

Sfecla roşie – conține în primul rând potasiu și acid folic (Vitamina B9) cu ajutor în reglarea tensiunii arteriale și protecție cardiac, este foarte nutritivă, energetic şi îmbunătăţeşte metabolismul, se recomandă în anemii, detoxifierea ficatului, reglarea tensiunii, tratarea turbeculozei şi chiar a cancerului.

Varza – este bogată în vitamina C, are puţine calorii şi multe substanţe cu efect antioxidant, conţine magneziu, calciu, potasiu şi are un puternic efect diuretic, remineralizant şi chiar o acţiune anticangerigenă.

Pătlagina vănată – este un bun stimulent al ficatului şi pancreasului, diuretic, laxativ, antiinflamator, antimicrobian, antianemic şi calmant.

Pătlagina roşie – are un rol de echilibrare al tranzitului sanguine şi cellular detoxifiant, diuretic, diyolvant al ureei, uşurează digestia amidonului.

Din punct de vedere al fructelor, orice fructă de sezon este binevenită, dar şi citricile.

Strugurii – sunt un adevărat ‘lapte vegetal’ şi au o acţiune antitoxică, stimulatoare şi decongestională hepatic, laxativă, diuretică, reîntineritor cutanat.

Gutuile – sunt foarte bune aperitive şi fortifiante, au o acţiune astringentă de aceea sunt foarte bune antidiareice, in salivaţie abundentă, insuficienţă hepatică şi pacreatică.

Prunele – sunt foarte bune stimulatoare şi regenerante ale sistemului nervos, diuretice, laxative, decongestionale hepatic, energetic şi dezintoxicante.

Portocalele – sunt unele din cele mai bune fructe pe perioada iernii, suplinând lipsa vitaminelor şi mai ales a vitaminei C, este un foarte bun protector vascular, combate colesterolul şi reduce hipertensiunea arterială, previne apariţia ulcerului, osteoporozei şi a pietrelor la rinichi, anticancerigen.

Merele – au un efecte tonic muscular, conţin o gama variante de vitamine A, B, C şi sunt o sursă importantă de minerale precum fier, calciu,  magneziu, iod, etc, previn şi ajuta în tratarea răcelilor şi infecţiilor, combate obezitatea, au efect diuretic, antireumatismale şi hipocolesterolemiant, ocrotitor gastric, stimulent şi detoxifiant hepatic, laxativ, depurativ sanguin, reîntăritor al ţesuturilor. Acestea ar trebui sa reprezinte cam 20% din raţia zilnică de alimente!

De asemenea, in loc de proteine animale pot fi consumate proteine vegetale aflate din belşug în: soia, linte, mazăre, fasole, orez,dar şi în cereale, precum grâul care este foarte bogat în vitamine, supranumit ‘ou vegetal’ şi energizează ficatul, meiul cu efect asupra inimii, porumbul foarte util pentru rinichi, ovazul care ajuta plamânii, orzul bun pentru inima şi tensiune, precum şi alte cereale şi legume-fructe care ajută la buna funcţionare a organismului pe perioada rece de toamna-iarna.

Autor:

Dr. Angelica Noica Dumitrescu,

Medic primar Medicina de familie

 

 

 

Related Posts

One Comment

  1. Tatiana
    8 iulie 2016 at 9:08 Răspunde

    Eu am incercat si pe timp de vara o detoxifiere. Pot sa spun ca mi-am asigurat un start excelent pentru o slabire sigura
    http://slabestecorect.blogspot.ro/2016/06/ia-ti-startul-potrivit-pentru-o-slabire.html

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress