Importanța sterilizării corecte a instrumentarului medical refolosibil din secțiile de obstetrică și ginecologie

Sterilizarea corecta a instrumentarului medical refolosibil din sectiile de obstetrica si ginecologie

Anual, 37.000 de decese sunt înregistrate la nivel european, ca o consecinta directa a infectiilor nosocomiale. Într-un context global în care bacteriile devin tot mai rezistente la antibiotice (în luna februarie 2017, reprezentantii OMS au completat lista bacteriilor rezistente cu înca 12), iar unitatile medicale reprezinta mediul în care microorganismele se înmultesc si se raspandesc cel mai usor, devine acuta nevoia de preventie si de control.

Infectia nosocomiala este infectia contractata în unitati sanitare cu paturi (de stat si private), care se refera la orice boala infectioasa ce poate fi recunoscuta clinic si/sau microbiologic si pentru care exista dovada epidemiologica a contractarii în timpul spitalizarii, indiferent daca simptomele bolii apar sau nu în acea perioada.

Evaluarile efectuate în spitale santinela din Romania arata faptul ca peste 75 la suta din totalul infectiilor nosocomiale apar ca urmare a utilizarii instrumentelor si aparaturii, în manopere terapeutice/ de investigare sau de reanimare si doar 25 la suta din infectii sunt corelate cu factori de risc de alte cauze (endogene, aerogene, alimentare etc).

Astfel, pentru a preveni contactarea de infectii nosocomiale, prima si cea mai importanta regula este aceea referitoare la sterilizarea instrumentarului refolosibildupa fiecare utilizare, de catre toate unitatile sanitare, concomitenta cu verificatarea eficacitatii procesului de sterilizare dovedita prin teste pentru fiecare ciclu de sterilizare.

Aceasta regula este cu atat mai importanta cu cat a fost dovedit prin studii ca prin programe eficiente de control al respectarii întocmai a procedurilor, circa 30% dintre infectiile spitalicesti ar putea fi prevenite.

Sectiile de obstetrica si ginecologie înregistreaza un nivel al infectiilor nosocomiale, în medie, de 6 la suta cazuri raportate.

În 2016, Ministerul Sanatatii a emis Ordinul nr. 916 si a inclus noi norme si reguli stricte pentru testarea eficientei curatarilor si a dezinfectarilor redefinind, astfel, metodele de evaluare a derularii si eficientei procesului de control; aceste reguli aplicate corect ar putea reduce semnificativ riscurile de infectii la care sunt supuse atat mama cat si fatul.

Articolul 25 din O.M.S 916/2016 face o diferentiere a procedurilor de curatare, dezinfectie si sterilizare, în functie de modul în care instrumentele, dispozitivele si suprafetele vin în contact cu tesuturile corpului uman, diferentierea incluzand si instrumentarul ginecologic.

  • Prima categorie de instrumente este cea considerata critica (vin în contact direct cu tesuturile sau penetreaza tesuturileinclusiv sistemul vascular) si cuprinde: instrumentarul chirurgical, materialul utilizat pentru suturi, trusele pentru asistenta la nastere, toate dispozitivele intravasculare, histeroscoapele, forceps s.a.
  • Categoria instrumentelor si dispozitivelorsemicritice le include pe cele care vin în contact cu mucoase intacte si nu penetreaza bariera tegumentara. Acestea ar trebui sa beneficieze de cel putin dezinfectie la nivel mediu. Exemple: suprafata interioara a incubatoarelor pentru copii si dispozitivele atasate acestora (masca de oxigen, umidificator), laringoscoapele, tuburile endotraheale, echipamentul de anestezie si respiratie asistata, diafragmele, varfurile de la seringile auriculare, specul nazal, specul vaginal, instrumentele utilizate pentru montarea dispozitivelor anticonceptionale, accesoriile pompitelorde lapte.
  • Categoria noncriticelorle cuprinde pe cele care nu vin frecvent în contact cu pacientul sau care vin în contact numai cu pielea intacta a acestuia. Aceste dispozitive trebuie sa fie curatate si trebuie aplicata o dezinfectie scazuta: stetoscoape, plosti, urinare, manseta de la tensiometru, specul auricular, suprafetele dispozitivelor medicale care sunt atinse si de personalul medical în timpul procedurii, orice alte tipuri de suporturi.

În cazul instrumentarului si a echipamentelor critice si semi-critice, legislatia impune dezinfectia lor cel putin de nivel mediu si curatare urmata de sterilizare sau dezinfectie de tip înalt pentru instrumentarul care nu suporta sterilizarea prin caldura sau sterilizare cu plasma.

Efectuarea verificarii sterilizarii si interpretarea rezultatelor se realizeaza de catre personalul serviciului sau compartimentului de prevenire a infectiilor asociate asistentei medicale (IAAM), în colaborare cu seful laboratorului/compartimentului de microbiologie din cadrul laboratorului de analize clinice al unitatii sanitare, în cazul spitalelor sau de catre furnizor extern contractat, în cazul cabinetelor stomatologice si ginecologice.

Neefectuarea controlului eficientei sterilizarii si neîntocmirea documentatiei necesare evidentei sterilizarii atrage dupa sine amenzi de la 5.000 lei la 10.000 lei.

Sterilizarea este operatiunea prin care sunt eliminate sau omorate microorganismele, inclusiv cele aflate în stare vegetativa, de pe obiectele inerte contaminate, rezultatul acestei operatiuni fiind starea de sterilitate. Dezinfectia profilactica completeaza curatarea, dar nu o suplineste si nu poate înlocui sterilizarea.
Procedura sterilizarii implica respectarea, cu strictete, a urmatoarelor doua etape:

• Presterilizarea – care presupune imersia pentru un timp optim a instrumentelor ginecologice în solutii dezinfectante speciale, cu spectru larg de actiune, în vederea distrugerii virusilor (HIV, hepatita B, C etc.), bacteriilor, sporilor sau fungilor. Înaintea acestei etape, instrumentele sunt spalate si curatate normal. Dupa actiunea specifica a dezinfectantului, instrumentele se spala din nou minutios. Ulterior, instrumentele se usuca si se verifica înainte de ambalarea pentru sterilizare în cutii si folii speciale.

• Sterilizarea propriu-zisa– care se poate face prin mai multe metode (fizica, chimica, prin radiatii); dintre care cele mai raspandite metode sunt sterilizarea cu caldura uscata (pupinel) sau cu caldura umeda (autoclav), în functie de materialul de sterilizat.

Pentru o procedura completa si corecta este obligatorie verificarea eficientei procesului de sterilizare, prin teste de autocontrol cu indicatori fizico-chimici, test de verificare a penetrarii aburului si indicatori biologici.

Dintre toate aceste teste de autocontrol, numai testele cu indicatori biologici pot arata daca microorganismele sau orice forma a lor (inclusiv a sporilor) au fost 100% distruse de pe obiectele contaminate.

Indicatorii biologici sunt teste biologice pentru controlul eficacitatii sterilizarii continand spori de Geobacillus stearothermophilus pentru autoclav si de Bacillus Atrophaeus (denumire veche Bacillus subtillis) pentru etuva, respectiv pupinel, si se prezinta sub forma de:

– Fiole de plastic termorezistent ce au în interior un strip impregnat cu spori bacterieni
– Indicatori biologici preparati industrial, comercializati, care contin 106 UFC, impregnat cu spori bacterieni

Noile norme tehnice prevazute în Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 916/2016 prevad efectuarea controlului bacteriologic al sterilizarii, la etuva si pupinel, cu cel putin 2 indicatori biologici în fiecare sarja verificata, cel putin o data pe saptamana.

“Un act medical corect nu poate fi realizat fara un spatiu perfect dezinfectat sau instrumentar steril. Nu este suficient sa crezi ca faci sterilizarea corect, ci trebuie sa ai garantia absoluta, pe care aceste teste periodice ti-o pot da. Este bine ca legislatia a devenit mai stricta la acest capitol, mai ales ca exista înca, din pacate, deficiente în randul cabinetelor medicale ginecologice, în special cele din orase mici sau din mediul rural. De cele mai multe ori, din dorinta de a face economii, se fac compromisuri la igiena, iar acest lucru compromite si calitatea actului medical”, au declarat reprezentantii Stericycle Romania.

Stericycle Romania este una dintre companiile importante din domeniul managementului deseurilor periculoase generate de sectoarele industrial, farmaceutic, medical, si veterinar . De asemenea, Stericycle pune la dispozitia unitatilor sanitare teste de verificare a sterilizarii instrumentarului medical refolosibil cu indicatori biologici, atat pentru Pupinel, cat si pentru Autoclav, fiind totodata consultant pe aspecte legate de legislatie.

Pentru informatii suplimentare sau solicitarea serviciului, sunati la 021.457.09.75 sau
trimiteti email pe adresa info-ro@srcl.com

http://stericycle.ro/
http://stericycle.ro/servicii/servicii-de-sterilizare/
http://stericycle.ro/contact/

Related Posts

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress